הפרעת קשב וריכוז מהווה את אחת מההפרעות השכיחות ביותר בקרב ילדים. כ-5% – 10% מהילדים בגילאי בית הספר, יסבלו מהפרעה זו. מדובר על הפרעה נוירולוגית בעלת מרכיבים תורשתיים, אשר יש לה השלכות על תפקוד הילד הסובל ממנה בסביבות שונות בחייו. אחת מהסביבות שבהן ההשלכות של הפרעת קשב וריכוז באות לידי ביטוי באופן משמעותי בקרב ילדים היא: הסביבה הבית ספרית. ללא טיפול מתאים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, הם יתקשה מאוד לעמוד בדרישות הלימודיות, החינוכיות ולא פעם גם החברתיות, במסגרת בית הספר.
כיצד באה לידי ביטוי הפרעת קשב וריכוז במסגרת בית ספרית?
ילדים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז שאיננה מטופלת, יסבלו מקשיים שונים בשלושה תחומים עיקריים:
בקשב, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות.
קשיים אלה יבואו לידי ביטוי במספר אופנים:
- התלמידים יוסחו בקלות על ידי גירויים סביבתיים
- התלמידים יתקשו למקד את הקשב שלו לפרטים קטנים ועל כן, לא פעם יעשו טעויות הנובעות מחוסר תשומת לב בלימודים.
- התלמידים יתקשו לשמר את הקשב לאורך זמן ועל כן יתקשו לשבת בשיעור מלא ולהקשיב.
- התלמידים יתקשו להקשיב כאשר מדברים איתם, בייחוד כאשר מדובר על שיחה ארוכה.
- התלמידים יתקשו לפעול בהתאם להוראות ועל כן לא פעם, לא יצליחו לעמוד במשימות לימודיות המוטלות עליהם.
- התלמידים יאבדו לא פעם ציוד לימודי הנחוץ להם לשיעורים
- התלמידים יתקשו להתארגן במשימות שונות או בפעילויות לימודיות שונות
- התלמידים יתקשו לבצע משימות הדורשות מיקוד וקשב לאורך זמן כגון: שיעורי בית או מטלות כיתה.
- התלמידים יתקשו לנהל לוח זמנים.
התגובות האימפולסיביות של התלמידים יכולות לבוא לידי ביטוי במסגרת בית הספר בכמה היבטים: תגובות מהירות ללא מחשבה, התפרצות לדברי אחרים, קושי להמתין לתורו, הפרעה לשיחה או פעילות של אחרים. התגובות ההיפראקטיביות של תלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז גם יבואו לידי ביטוי בכמה היבטים כגון: תנועתיות יותר, חוסר יכולת לשבת בשקט, קושי להשתתף בפעילות הדורשת ישיבה השקט ועוד.
בשל כלל הקשיים שתוארו לעיל, ניתן לומר שתלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא מטופלת, יתקשו מאוד לעמוד בדרישות הלימודיות, לשבת בכיתה לאורך שיעור שלם ולהקשיב לחומר הנלמד, לבצע את המטלות הלימודיות, לעשות מבחנים ועוד. בשל כך, אין ספק שהישגיהם הלימודיים של התלמידים עלולים להיפגע וזאת לא בשל רמה קוגניטיבית לא תקינה או חוסר יכולת להגיע להישגים לימודים גבוהים, אלא פשוט בשל אותם קשיים המונעים מהם לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם.
כיצד מערכת החינוך יכולה לסייע לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז?
מלבד העובדה שבכדי להצליח בלימודים, רצוי שתלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ייטלו טיפול תרופתי תואם, הרי שלמערכת החינוך יש תפקיד מכריע בכל הנוגע להצלחתם או אי הצלחתם של הילדים בלימודיהם. הסביבה הפיזית והאנושית של תלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז חייבת להיות מותאמת לצרכיהם על מנת שהם יפתחו דימוי עצמי חיובי וכן תחושת מסוגלות לצורך עמידה ביעדים הלימודיים. לפיכך, על הצוות החינוכי להכיר את הקשיים מהם הילדים סובלים ולהשתדל תוך דיאלוג מתמיד בין הצוות לבין הוריהם, לפתח סביבה המותאמת לצרכים של התלמידים.